CRR: AI aplikace pro administraci dotací

CRR vyvinulo vlastní AI aplikaci, která šetří čas při administraci dotací

Automatizovaný nástroj pro kontrolu dotací (ANAKONDA) je ve státní správě první AI aplikací, která umí snižovat byrokratickou náročnost v praxi dotačního managementu a šetří čas úředníkům i žadatelům o dotace.

CRR je průkopníkem v používání umělé inteligence v rámci státní správy. Začalo ji už vloni používat v marketingu a interní komunikaci. Nyní však dotáhlo do praktického použití svou aplikaci ANAKONDA, která se stala průlomovým příkladem využití AI ve veřejné správě a jde daleko nad rámec chatbotů a podobných aplikací.

Jak ANAKONDA šetří čas a práci

„ANAKONDA usnadňuje hlavně rutinní, ale náročnou a kvalifikovanou práci s žádostmi o platbu. Umožní zkrátit posuzování žádostí o plné dvě hodiny, což značí celkový efekt v tisících hodinách ročně. Ale tím nekončíme, postupně pracujeme na další automatizaci procesů,“ vysvětluje Petr Štěpánek, ředitel Centra pro regionální rozvoj, a pokračuje: „Důsledná implementace nástrojů AI dokáže indikovat drobné metodické disharmonie v jednotlivých programech i vnitřních směrnicích, a to napříč obory a sektory, případně uvnitř organizace. Pro nás je tak zároveň nástrojem metodické optimalizace.“

A jak to funguje v praxi

ANAKONDA nyní pracuje na principu asistence: dokumenty nahrané zaměstnancem analyzuje a navrhuje podklady ke kontrole. Všechno se děje v souladu s pravidly kybernetické bezpečnosti, GDPR a vnitřními směrnicemi CRR. Finální odpovědnost za rozhodnutí vždy nese pracovník, AI je pouze nástrojem vyšší efektivity.

„ANAKONDA není robot, který rozhoduje za lidi – je to chytrý pomocník, který pomáhá zaměstnancům v každodenní práci. Od počátku jsme kladli důraz na jednoduchost, bezpečnost a přímý přínos pro kolegy i klienty. A to se nám povedlo,“ doplňuje Miloš Šenkýř, který má celý projekt na starosti. Do budoucna očekává rozšíření AI až na polovinu činností spojených s kontrolou žádostí, včetně fáze udržitelnosti. Úspora času na zpracování každé žádosti pak výrazně vzroste.

Silnější marketing i vzdělávání zaměstnanců

AI už nyní pomáhá v marketingu a komunikaci CRR, kde podporuje více než 90 % výstupů – od psaní textů po grafiku a videa. K úspěšnému nasazení AI jsou klíčové důvěra a kompetence zaměstnanců. Proto CRR v roce 2024 založilo interní AI Akademii, která nabízí webináře, workshopy a digitální vzdělávání. Tato iniciativa zvyšuje schopnost pracovníků efektivně a bezpečně využívat nové technologie. „Digitální gramotnost v oblasti AI, včetně znalosti aktuálních nástrojů a schopnosti využívat je k zvýšení pracovní efektivity, musí být mandatorní součást pracovních kompetencí. Vnitřní vzdělávání je proto nikoli doplňkovým, ale klíčovým pilířem AI strategie, která se v CRR realizována,“ upozorňuje Petr Štěpánek.

Sdílíme know-how s ostatními

CRR své know-how aktivně sdílí – v lednu 2025 uspořádalo velmi úspěšný seminář Od teorie k praxi. AI aplikace Centra představil opakovaně jeho ředitel Petr Štěpánek na akcích Evropské komise v Bruselu. A 14. října 2025 pak CRR připravuje webinář zaměřený na AI v praxi státní správy, kde ANAKONDU i další řešení ukáže širší veřejnosti a zástupcům jiných institucí.

Zdroj:

K tématu: