Aktuálně

Využití internetu v domácnostech a při kontaktu s úřady, AI používá třetina populace

Český statistický úřad vydal publikaci: Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi osobami za období 2025

Elektronizace veřejné správy je nedílnou součástí dobře fungující digitální společnosti. Veřejná správa, která využívá možností nových technologií, přispívá k jednodušší komunikaci mezi státem a občany. Předpokladem pro takovou komunikaci je především vnitřní propojenost státních úřadů.

Digitalizace veřejné správy má sice pevné technologické základy, ale stěží se promítá do běžného uživatelského chování — a čeká ji ještě výrazná fáze „oživení“ pro občany.

Ve zprávě o stavu digitálních služeb veřejné správy v Česku (PDF, 2 strany)  se ukazuje, že přístup k internetovým stránkám úřadů již není problém, zatímco aktivní využívání e-služeb zaostává.

Například v roce 2025 použilo státní identitu 32 % občanů — nejsilnější byl zájem mezi lidmi ve věku 25–44 let a s vyšším vzděláním. Na druhou stranu: jen 18 % si stáhlo formulář z webu úřadu a následně jej odeslalo.

Navíc dokument upozorňuje, že v mezinárodním srovnání Česko není na špičce: například 51 % osob starších 16 let vyhledalo informace na stránkách úřadů, přitom v nejlépe hodnocených zemích to bylo kolem 90 % a více.

Kapitoly

1. Počítače a internet v domácnostech
2. Používání internetu jednotlivci
3. Používání mobilního telefonu
4. Používání počítače a jiných zařízení k přístupu na internet
5. Digitální dovednosti a práce se softwarem
6. Komunikace na internetu
7. Sociální sítě
8. Vyhledávání vybraných informací na internetu
9. Používání internetu pro zábavu
10. Vyjadřování se k občanským tématům
11. Vzdělávání se na internetu
12. Používání internetového bankovnictví a jiných finančních služeb
13. Použití internetu ve vztahu k veřejné správě
14. Nakupování přes internet
15. Zboží a služby nakupované přes internet
16. Bezpečnost na internetu

Zdroj:

K tématu: